Skoterhjälm av market FXR från Bohlins webshop.

Ny skoterhjälm i Bohlins unika e-handel.

I över trettio år har Bohlins sålt, servat och vinterförvarat skotrar och bruksfordon från sin butik mitt i mellersta sverige. I järbo utanför Sandviken har Stefan Bohlins med team varit den naturliga startpunkten för allt som rör din snöskoter, vattenskoter eller skogsfordon.

Bakgrund

När Bohlins beslöt sig för att steget och startat en e-handel låg fokus starkt på kundupplevelse och att skapa en tjänst som skulle komplettera den unika servicen och upplevelsen som erbjudits i butiken i Järbo. I snart 30 år hade Bohlins sålt och servat kunder med allt som behövs för att livet med en skoter skulle bli så bekymmersfritt och njutbart som möjligt.

Kunder från hela Sverige hade rest till Järbo för att köpa ny skoterhjälm, den bästa jackan eller helt ny skoter.

Utmaning

När den nya e-handeln skulle designas och byggas behövde den anpassas för att fungera med den redan framgångsrika fysiska försäljningen. Allt skulle kopplas till lagersystem med allt från den minsta reservdel och skruv till årets modell av snöskotrar och vattenskotrar. Produktutbudet var enorm.Det spänner över fyra helt olika kontexter. Snöskoter, vattenskoter, skogsfordon och trehjuliga vägfordon. Under dess kontexter skulle utrustning tillbehör och reservdelar struktureras in i en struktur där kunder kunde hitta till vad de sökte och verksamheten kunna sköta som och leverera.
Tillsammans med en teknisk parter (100procent) tog man fram en imponerande design och struktur som skulle lösa uppgiftern.
Man designade den smått briljanta lösningen att gruppera allt efter i vilken miljö sakerna skulle användas.
“Snö” för allt som rör livet med snöskotrar, “Vatten” som för allt som kan behövas för din vattenskoter, “Off-raod” för allt som rörde bruksmaskiner och “on-raod” för fordon och reservdelar som används på vägarna.

Det fungerade. Kunder hittade vad de sökte och verksamheten kunde hantera lager och leveranser.

Bara en sak hade tyvärr missats.
Hur läser Google sidan, vad kommer google tycka att sidan handlar om och kommer den kunna ranka och driva organiska besökare. Inte helt ovanligt så hade Google glömts bort och i konflikt med använderupplevelse och affärskrav så hade SEOn hamnat helt utanför scope

Konsekvensen

Vad skulle nu google tycka om “hjälmar” som inte låg i kategorin “skoter” utan i kategorin “snö”.
Skulle man kunna ranka för skoterhjälmar eller skulle man bli tvungen att börja sälja “snöhjälmar”.

Svaret blev: Nja!
Man rankade på plats 30 för många värdefulla ord som “skoterhjälm”, “vattenskoter” och ett antal av deras stora varumärken och ett antal “lååååånga” och väldigt specifika sökord med obefintliga sökvolymer.

Google tycktes ändå värderade att sidan funnits sedan 2001 och att man funnits på internet sedan animerade gifar var det hetaste.

*Från Bohlinsab.se Julen 2003 *Källa: wayback machine

Historia och relevant länkprofil gjorde sitt men tyvärr var det inte bara kategorinamnen som hindrade rakningar.
E-handelssystemet man valt, Magento, är inte bara oerhört flexibelt och skalbart.
Det är även helt galet konfigurerat när det kommer till hur Google vill läsa en sida. I jobbet med att hantera det enorma produktutbudet och koppla e-handeln till den fysiska verksamheten missades detta helt och hållet. Varför Magento kommer så uselt inställt från början är många med oss fortfarande förbryllade över. Men vet man vart man ska leta så är det ett 20-tal inställningar som behöver ändras och fixas för att allt ska lösa sig.

Uppdrag

Våra vänner och partners på mediabyrån Qase hade sedan länge hjälpt Bohlins med den digital marknadsföringen. Som tur är, gör de även utan för sitt direkta uppdrag analyser av den organiska trafiken. De insåg att något inte stod rätt till och att Bohlins långt ifrån nådde sin potential.

Qase bad oss göra en analys av Bohlins rankingar och identifiera vad som gjorde att de rankade så dåligt jämfört med deras direkta konkurrenter.

Vi tog oss ann uppdraget med vår vanliga process.

Analys – Reckommendation – Strategi – Genomförande.

Problematik

Lösning

Teknik

Vi gjorde som vi alltid gör och började från grunden med teknik och system. Över 30 större inställningar och faktorer ändrades och optimerades.

Tekniskt så gjorde vi följande:

Sidstruktur

Där efter angrep vi sidstrukturen. Vi valde att inte ändra på url’er som var indexerad. Allt som låg under “snö” “vatte” fick ligga kvar men vi optimerade allt annats som rörde kategorinamn. Sidor som inte redan rankade ändra vi till mer relevanta och sökrelaterade namn.

Sidstrukturen lämnades ganska lik men vi:

Kategorinamn och textoptimeringar

Sist i processen valde vi ett antal kategorier och produkter som ansågs ha stor kommersiell potential och som vi med rimliga investeringar borde kunna ta starka positioner med. Skoterutrustning valdes som de produkter där man snabbt borde kunna få mätbar ökning i trafik och i försäljning. Efter den analys vi tidigare gjort visste vi även att många av produkterna beskrevs med namn som inte var optimerade för att matcha sökbeteenden.
Då sidstruktur och kategorinamn “Snö”/”Vatten” fortfarande var en stor begränsning satsade vi hårt på tydliga

Produktkategorierna vi valde att satsa på och vad de hette innan vi optimerade dem:

Resultat

Teknik

Alla tekniska förändringar fungerade enligt plan. Google hittade nu till de ralevanta sidorna och alla kassa, konto och sökresultat ignorerades.

Sidor med rapporterade fel: Från 120k till 92.st
Indexerade sidor: från 170k kopior av kopior till 13k relevanta produkt och katergorisidor.

Med detta som grund och den nya relevanta sidstrukturen så tod rankingarna snabbt fart.

Produkter / Nyckleord

I stort så klättrade alla Bohlins relevanta nyckelord i rankingen. Den uppstädare strukturen och snabbare tekniken gjorde bara den att ord vi inte optimerat för tog viktiga positioner. I sökningar på varumärket “Bohlins” kom man tidigare på femte till tredje plats.

Besökare

Är man relevant och har produkter som kunder söker så kommer man med långt med en rätt konfigurerad e-handel. Bara genom att Google nu förstod Bohlins hemsida och lättare kunde skapa ordning bland produkter och kategorier ökade alla rankingar och besökarantalet med hela 50%

Varumärkessökningar
Bara genom att ranka högre på sitt egna varumärke ökade besökarantalet från googlingar på “Bohlins” med över 20%.
Skoterutrustning
Men störst effekt fick vi precis där vi hoppades.
Med teknik på plats. Struktur i ordning och de snabbt klättrande rankingarna så kom och så belöning i form av ökat antal nya besökare och kunder.
På sökningar efter de skoterprodukter vi optimerat för så har besökarantalet ökat från redan ganska stora siffror med över 400%.

Sumering

Vi är oerhört glada att fått jobba med både Qase och Bohlins på detta något större projekt. Vi är tacksamma för de fria händerna och förtroendet att så fritt fått stuva om i teknik och struktur som vi gjort. Att resultaten faller väl ut är så klart alltid huvudmålet men resan och lärdomarna vi tar med, gör oss både bättre och trygga i många av våra övertygelser.

Men även att SEO, som så mycket annat, är roligare när man gör det tillsammans med partners och trevliga kunder.