Solceller är hetare än någonsin

När Solceller 365 skulle vill växla upp sin verksamhet och gå från en lokal specialist på solceller till en nationell leverantör visste man att konkurrensen var stenhård. I den svåra balansgången mellan orderflöde och investering förstod man att man inte bara kunde sitta och vänta på kunder. Skulle orderböckerna växa i jämn takt med nya kontor, medarbetare och kostnader behövde man agera både,, aggressivt, strategisk och klokt.

skärmavbild solceller 365

Bakgrund

Solceller är hetare än någonsin och efterfrågan är skyhög. Dagliga larmrapporter om skenande elpriser gör att svenska villaägare bokstavligen skriker efter solceller. Antalet solcellsföretag på marknaden ökar nästan i samma takt. I ett klimat som är så hett och en marknad som växer med flera 100% per år skenar kostnader för digital marknadsföring. Alla aktörer slåss om att attrahera kunden och få chans att lämna offert.

Utmaning

Solcellensbranchen växer med flera 100% per år. Marknaden är enorm och det finns oräkneliga mänger och typer av konkurrenter. 1000-tals lokala små montörsbolag, till Sveriges alla elbolag och stora börsnoterade jättar konkurrera om samma mediautrymme och kunder. Med så många aktörer finns det garanterat någon som är ”best in class” i varje disciplin. De stora jättarna bombar ut mattor med marknadsföring med stora kraftiga byråer i ryggen. Elbolagen säljer på förtroende och kundrelation medans de mindre måste ta hjälp av vassa digitala byråer som hjälper dom med tydligt riktad digital marknadsföring inom sök och social media.
I ett sådant landskap finns sällan några självklara positioner att ta eller öppna dörrar att sparka in. Samtidigt är marknaden oerhört känslig. Pandemier, krig och klimatutmaningar kan snabbt skapa stopp i materialproduktion och globala transport. Problem på världshaven kan snabbt leda till att solcellsföretagen plötsligt står utan solpaneler och alla intäkter kan snabbt stanna av i månader. När allt plötsligt och utan förvarning stannar up kan kostnader för bokat mediautrymme eller byrå avtal snabbt sätta företagen i svåra ekonomiska situationer.

Lösning

Vi får vända oss till det vi kan bäst. Tillväxtstrategier 100% baserat på Google-sök. Genom att satsa helt på en organisk strategi kan vi skapa en stabil och förutsägbara tillväxt. I snabbt växande konkurrens och efterfrågan blir det organiska mer stabilt och förutsägbart. Om efterfrågan sjunker något och konkurrenter plötsligt behöver fler kunder så rusar snabbt ”cost-per-click-priserna” och marginalerna per kund/uppdrag kan plötsligt dyka. Om det blir stop i supply chain och man måste strypa budget för marknadsföring så tickar den organiska trafiken fortfarande på. När konkurrenterna måste sluta köpa lead för att rädda kassa-flöde så skapar kunderna från söket trygghet och stabilitet.
Som oftast så skapar en stark och långsiktig organsik strategi både förutsägbarhet och stabilitet.

Uppdrag

Vårat uppdrag blir att tillsammans med solceller 365 designa en helt organsik tillväxtstrategi som kan ge snabb resultat, är ambitiös nog att hjälpa företaget växa över hela Sverige och är långsiktig nog att klara många år av ökande konkurrens och konjunkturssvängningar.

Resultat

Vi arbetar än med själva utförande men alla bollar är i rullning. Allt från varumärke till hemsida och försäljningsprocesser har designats om från grunden med den nya strategin som utgångspunkt.
Varumärket har anpassats för att kunna kommunicera starkt, så väl nationellt som lokalt.

Identitet

En tydlig logotyp som lätt går att anpassa till lokal och regionell kommunikation.

Hesmida

Hemsidestruktur optimerad för både nationellt och lokalt inkommande intresse.

Digitalisering

Omstrukturering av säljprocess direkt kopplat till vart i lander kunden kommer ifrån och direkt kopplat till den organiska strategin.