Lyft och landa rätt
Landningssidor
En landningssida kan göra väldigt mycket både för företaget och hemsidan.
Genom att etablera en landningssida på Googles första sida med de sökord man vill synas på kan man öka både affärer och trafik på hemsidan.
På det sättet skapar man också relevant trafik till huvudsajten som i sin tur får sidan att förbättra sin organiska ranking.
Vad är en landningssida
Oavsett om du väljer att ha en landningssida som fristående sida eller som undersida på din befintliga hemsida är utformningen densamma. Informationen och designen på en landningssida är utformad för att rikta trafik mot en specifik handling. Det kan handla om att få besökaren att ansluta till ett nyhetsbrev, ta kontakt via ett kontaktformulär eller direkt köpa den produkt eller tjänst du erbjuder. Det sistnämnda är såklart svårast att uppnå, men när du lyckats fånga kundens intresse via kostnadsfria åtgärder har du kommit ett steg närmare ett köp.
För att dina besökare ska agera så som du vill krävs tydlig information och enkel navigering. Till att börja med behöver du se till så informationen på landningssidan går hand i hand med den produkt eller tjänst du erbjuder. Steg två är att synas. När vi pratar om att ranka och synas menar vi att synas i sökresultatet på Google. Om din landningssida är synlig i sökresultatet då potentiella kunder googlar efter dina produkter eller tjänster har du redan där stor chans att öka konverteringen.Att ranka är däremot inte allt. För att ha nytta av din rankning gäller det att ranka på rätt sökord. Med sökord menar vi de ord en potentiell kund och hemsidebesökare skriver in i sökfältet på Google, och det är av stor vikt att det sökord din landningssida rankar på är i linje med den tjänst eller produkt du erbjuder. Om du rankar på fel sökord kommer din tjänst eller produkt inte vara relevant för besökaren på din hemsida.
Skillnaden på landningssida och hemsida
Även om en landningssida kan stå för sig själv och fungera ungefär som en hemsida finns det viktiga skillnader. Om en hemsida vanligtvis har ett brett innehåll med all information en kund kan tänkas behöva är landningssidan mer specifikt inriktad på att övertyga besökaren om din produkt. På en landningssida ska det vara enkelt för besökaren att navigera sig. Det görs med fördel genom strategiskt utplacerad CTA – ”call to action”. Vanligtvis förekommer CTA genom länkar och knappar som vägleder hemsidans besökare till önskvärda handlingar. En önskvärd handling kan vara att ta kontakt, signa upp sig för mer information eller i bästa fall köpa produkten direkt.
Landningssidor som rankar
Om din landningssida rankar bra har du större möjlighet att fånga in fler besökare. Om sidan dessutom rankar bra på ett relevant sökord har du goda möjligheter att omvandla besökare till kunder och på så vis öka konverteringen. När sidan rankar och tar positioner på rätt sökord på Google kommer internetanvändare som googlar efter din typ av tjänst eller produkt hitta din landningssida och se den som relevant.
Alla som använt Google vet säkert att man sällan letar speciellt många sidor bakåt i sökresultatet. Sökresultaten behöver inte ha någonting med kvalitet, pris eller professionalitet att göra – men syns du inte finns du inte. För att synas på Google krävs det viss nödvändig sökmotoroptimering, SEO.
Få din landningssida att ranka rätt
För att besökarna som din landningssida drar in ska ge resultat i form av konvertering krävs det att sidan rankar på relevanta sökord. Relevanta sökord är de ord en potentiell kund kan tänkas leta efter och som stämmer överens med din produkt. För att Google ska uppfatta vilka tjänster eller produkter du erbjuder måste du vara extremt tydlig. Lyckas du med det ökar sannolikheten att besökaren på din webbsida faktiskt är intresserad av de produkter du erbjuder. Är du inte tillräckligt tydlig i ditt innehåll på landningssidan finns risken att sidan börjar ranka på fel sökord. Då spelar det ingen roll att sidan får många besökare eftersom besökarna kanske inte alls är intresserade av dina tjänster.
Innehållet på en landningssida
Innehållet på en landningssida ska vara extremt relevant i relation till det sökord du vill gå för. En fördel är att innehållet inte bara är tydligt utan också besvarar vanliga frågor kring ämnet och övertygar besökaren om att din tjänst är ett riktigt bra alternativ. Lyft fördelarna och gör det enkelt för kunden att ta kontakt. Ett smidigt och enkelt sätt att samla mycket information och besvara kundens eventuella frågor är att lägga till en FAQ på sidan. Se också till att ha ett flertal CTA-knappar strategiskt utplacerade så att besökaren ständigt uppmanas till handling. Den lätta navigationen är kanske det som mest kännetecknar en landningssida, det handlar om att göra vägen från hemsidebesökare till kund smidig och enkel.
Ett välformulerat formulär är även det en bra grej som uppmanar kunden till handling helt kostnadsfritt. Det kan handla om att ge kunden möjlighet att ställa frågor, begära offert eller visa intresse för att vilja bli kontaktad. Enkla åtgärder som inte kostar någonting för besökaren är ett bra sätt att fånga upp potentiella kunder och kan leda till en affär vid ett senare tillfälle. Är man intresserad av SEO kan man läsa mer här.
Varför behöver du en landningssida
En landningssida är ett bra alternativ till dig som önskar förbättrad konvertering på din nuvarande sida, som vill satsa mer på att SEO-anpassa en mindre hemsida eller för dig som av annan anledning vill öka din räckvidd och fånga fler potentiella kunders intresse. En väl utformad landningssida ger dig goda möjligheter att väcka nyfikenhet hos besökaren och förhoppningsvis uppmuntra till ett köp. Med tydlig SEO kan du få din landningssida att ranka och på så vis nå ut till betydligt fler potentiella kunder än tidigare. Har du en befintlig hemsida som redan rankar bra kan en landningssida fungera som ett komplement och ge dig ytterligare en placering.
Vill du att vi ringer dig?
Skicka ett mejl så hör vi av oss direkt.