Sökmotoroptimering är viktigt

Guide – Lyckas med SEO

Vi älskar sökmotoroptimering.
Här har vi sammanställt en guide som kanske gör det lite lättare att förstå detta komplexa ämne.

Ladda ner vår SEO-guide här

SEO-analys av befintlig hemsida

Fyll i formuläret med uppgifterna och skicka iväg så återkommer vi med en analys av er befintlig sida. Vi ser över prestanda, struktur och optimering.

Har ni andra frågor om våra tjänster eller hur vi analyserar?
Hör gärna av er!

KONTAKTA OSS

Vi älskar att dela med oss

Här delar vi med oss av guider med information kring hur man bör utföra vissa specifika delar av SEO-arbetet. När vi arbetar med sökmotoroptimering tar vi hänsyn till oerhört många faktorer och utför en rad olika typer av åtgärder. Guiderna vi lägger upp här kan användas som riktlinjer om du själv arbetar med SEO eller om du bara vill lära dig lite mer om ämnet. 

Grundläggande områden och rankingfaktorer

Guiderna förser dig med tips och råd kring några av de mest grundläggande aspekterna av SEO, men kom ihåg att det inte finns någon snabb mirakelkur för den som vill klättra till topplaceringarna på Google. SEO är komplicerat och för att lyckas krävs det i regel att man lägger ned en hel del tid och arbete. De områden inom SEO som vi går igenom i våra guider har alla betydelse men ett helhetsgrepp och en tydlig strategi är nödvändigt om man vill få bästa möjliga resultat.

Sökmotoroptimering är svårt och tar tid att lära sig. Förutsättningarna för oss sökmotoroptimerare förändras dessutom hela tiden eftersom Google konstant uppdateras och utvecklas. Från den ena dagen till den andra kan det gå väldigt snabbt och metoder som fungerat tidigare kan bli föråldrade på mycket kort tid. Vi som arbetar med detta dagligen håller stenkoll på Google’s algoritmer och allt som händer i branschen, gör man inte det så är man chanslös.

Vi arbetar med allting som faller under kategorin SEO och har kompetensen som krävs inom alla de delområden som påverkar hur en hemsida placeras i rankingen på Google. Det är vanligt att man delar in de olika faktorerna som påverkar rankingen i On-Page och Off-Page, och man kan också prata om teknisk SEO. Våra guider täcker in alla aspekter av sökmotoroptimering, med uppdaterad information som är aktuell för tillfället. 

Hur man ska jobba med sin hemsida
för att synas i toppen på Google

En hemsida är ett bra sätt att förvalta sitt varumärke och låta den vara ansiktet utåt. Den är också bra för att se till att kunder hittar till de tjänster, produkter eller den informationen du erbjuder. För att föra det måste man se till att hemsidan finns med i Googles sökresultat med de nyckelord man har valt för sin sida. En Google-besökare letar sig extremt sällan fram till sida två på sökmotorn och då blir det viktigt att hamna i toppen på Google när potentiella kunder söker efter de tjänster eller produkter du erbjuder. 

Webli arbetar mycket med hur man syns i toppen på Google och har här sammanställt en bra guide som kan hjälpa dig klättra mot toppen i sökresultatet hos Google. Målsättningen ska alltid vara att finnas på första sidan i Googles sökresultat. Lyckas man med det kommer antalet besökare på hemsidan öka vilket förhoppningsvis genererar fler nya kunder. Det bästa resultatet är att ranka sig in på topp tre i sökmotorn. Det brukar ofta bidra till att mångdubbla besökarna. 

Få en grundläggande förståelse för hur man ska arbeta för att synas i toppen av Google 

Genom att få sin hemsida att finnas på Google betyder det inte att man syns på Google. Alla kan skapa en hemsida som ligger på Google. Man vill alltid försöka hamna i topp på Google när någon söker efter företages tjänster eller produkter. För att synas i toppen på Googles ranking behöver man arbeta med en sökmotoroptimering som gör att Google ser relevansen i din sida när en potentiell kund söker efter de tjänster eller produkter du erbjuder och visar hemsidan i sökresultatet. Det går alltid att kontakta oss på Gimlit för tips, tricks och övrig information om hur man bäst arbetar för att få hemsidan att synas i toppen på Google.

Nyckelordsanalys – A och O för att synas. 

När man arbetar med sökmotoroptimering är nyckelord A och O. Keyword, eller på svenska, nyckelord är de orden som sökarna söker på när de letar efter ett företag som erbjuder den tjänsten eller produkten de är ute efter. Om en sökare bor i Uppsala och letar efter en snickare kommer sökaren högst troligt söka på orden ”Snickare Uppsala” i Google. Om man då arbetar som snickare i Uppsala vill man så klart att hemsidan syns högt upp i sökresultatet. Nyckelorden till sidan kan då vara ”Snickare Uppsala”.

Det kan finnas en väldigt hård konkurrens runt nyckelorden. Då kan man behöva arbeta med att variera nyckelorden och ibland gå väldigt specifikt. Det nämnda exemplet ovan kommer högst troligt ge många hittade sidor då det finns ett stort antal snickare i Uppsala. Genom att vara ännu tydligare och rikta sig mot exempelvis en stadsdel inom Uppsala så kan man enklare nå ut till sina lokala kunder.

Att välja sina sökord vid sökmotoroptimering

När man ska välja sina sökord behöver man veta vad de potentiella kunderna använder för ord och fraser när de vill finna en tjänst eller produkt. Till hjälp finns det ett flertal SEO-verktyg på nätet som man kan använda sig av när man vill få fram information om de sökord som är vanligast. För att nämna två finns Googles sökordsplanerare och Ahrefs. Det sistnämnda är att analysverktyg som läser ut information om hur populära vissa sökord är. Vi på Gimlit arbetar mycket med Ahrefs med goda resultat.

Håll fokus på riktigt bra innehåll på hemsidan

Bra innehåll på en hemsida är lika viktigt som rätt nyckelord för att få in fler besökare till hemsidan. Har man en bra sida som rankar i toppen men har dåligt innehåll kommer besökaren lämna sidan inom några sekunder. När en sökare söker efter information, en produkt eller en tjänst så finns det förväntningar på att man ska få rätt information presenterad för sig. I och med blir innehållet väldigt viktigt och man har bara några sekunder på sig att fånga intresset hos sökaren. Innehållet ska försöka konvertera besökaren till kontakt eller köp. 

En hemsida behöver också vara läsbar för besökaren. Det räcker inte med att den enbart är sökmotoroptimerad. Besökaren behöver få svar på sin fråga. Om hemsidan då har en välskriven text som är uppdelad i olika stycken, inte besitter några stavfel eller underliga meningsuppbyggnader så ger man förutsättningar för läsaren att orka läsa informationen. Det ska också vara enkelt att utföra olika handlingar på hemsidan, exempel på det är att boka ett möta, ringa eller mejla, begära information eller be om att bli kontaktad.

Så här ska ni arbeta för att synas på Google

För att synas i sökresultatet i Google kan man gå flera vägar. Några metoder är kostnadsfria, andra kostar pengar. Genom att jobba med dessa, en del tålamod och en bra sökmotoroptimering kan man få bra resultat hos Google utan att det kostar någonting. Då får man en organisk ranking vilket vi på Gimlit alltid förespråkar. Det går också att betala sig till en bra placering i Googles sökresultat. 

Vi på Webli har hjälpt många kunder med effektiva landningssidor som syns i toppen på Google. Kontakta en av våra SEO-experter för mer information om hur vi kan hjälpa er med en egen landningssida, en helt ny hemsida med sökmotoroptimering eller någon av våra andra tjänster. 

Organisk trafik (Gratis)

Organisk trafik är främst det som man vill åt med sökmotoroptimering. Med hjälp av SEO kan man då få sin sida att hamna högt upp i Googles sökresultat för de som är intresserade av de tjänster eller produkter du erbjuder så att de sedan klickar sig in på hemsidan.

Business profile (tidigare Google my business) (gratis)

Genom att använda Business profile har man möjlighet att registrera information om företaget. Man kan lägga in företagets adress, telefonnummer, vägbeskrivning på en karta, öppettider, bilder på lokaler, anställda eller produkter. Man kan även låta personer lämna kommentarer och recensioner om företaget. Genom att använda business profile presenteras företaget på ett seriöst och snyggt sätt i sökresultatet. Det kan i sin tur leda till ökad trafik till hemsidan. Här är det av högsta vikt att informationen överensstämmer med andra sidor kopplade till företaget på nätet. Telefonnummer och adresser ska alltid anges på exakt samma sätt på alla sidor. Det ger Google möjligheten att se kopplingen mellan sidorna. 

Spana in Google business profile här

Google Maps / lokala företagsresultat (gratis)

2022 blir Google maps sammankopplat med business profile. Genom att registrera företaget där bidrar till att företaget kan komma upp i listan när någon söker på produkter eller tjänster du erbjuder i samma område som företaget ligger. När man lägger in företaget på kartan så kan besökare enkelt hitta till företaget.

Google Shopping

Det är en betaltjänst som ger möjligheten att marknadsföra produkter eller tjänster direkt i Googles sökresultat. När någon söker på de produkter eller tjänster du erbjuder kan de dyka upp i listan med prisinformation, lagerstatus med mera. 

Läs mer om Google Shopping här.

Google Ads

Ett annonsverktyg hos Google där det är möjligt att köpa en annonsplats i sökresultatet. När en sökare söker efter produkter eller tjänster så ökar man möjligheten att komma högt upp i sökresultatet så att potentiella kunder hittar till hemsidan.

Vi hjälper gärna er vidare i era tankar kring SEO, snabba hemsidor och att få hemsidan att synas i toppen på Google. Tveka inte på att kontakta oss.

Vill du att vi ringer dig?

Skicka ett mejl så hör vi av oss direkt.